مقالات آموزشی

سرویس دوره ای پژو ۲۰۶: راهنمای نگهداری و تعمیرات خودرو

نویسنده

پژو ۲۰۶ یک خودروی هاچ‌بک کوچک (سوپرمینی) ساخت شرکت پژو فرانسه است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان جانشین مدل پژو ۲۰۵ معرفی شد. این خودرو به سرعت به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات پژو تبدیل گردید؛ تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۸٫۳ میلیون دستگاه از پژو ۲۰۶ در سراسر جهان به فروش رسید که یک رکورد برای این شرکت محسوب می‌شود. تولید پژو ۲۰۶ در اروپا تا حدود سال ۲۰۱۰ ادامه یافت، اما در ایران این خودرو برای مدت طولانی‌تری روی خط تولید باقی ماند. شرکت ایران‌خودرو از سال ۱۳۸۰ مونتاژ پژو ۲۰۶ را آغاز کرد و به دلیل نبود یک هاچ‌بک مدرن و جوان‌پسند در آن دوران، این خودرو با استقبال فوق‌العاده‌ای در بازار ایران مواجه شد. پژو ۲۰۶ طی بیش از دو دهه حضور خود در ایران یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای بازار بوده است. ایران‌خودرو انواع مختلفی از این ماشین را در تیپ‌ها و مدل‌های گوناگون (شامل مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار موسوم به ۲۰۶ SD) تولید کرد و تا اواخر سال ۱۴۰۱ همچنان مونتاژ آن ادامه داشت. (از سال ۱۴۰۲ به بعد پژو ۲۰۷ که در واقع نسخه فیس‌لیفت ۲۰۶ است، جایگزین آن در خط تولید شد.) این مقاله در مورد سرویس دوره ای پژو ۲۰۶ است اما در آن به بررسی مزایا و معایب این خودروی محبوب نیز خواهیم پرداخت.

نقاط قوت پژو ۲۰۶:

  • طراحی جذاب و جمع و جور: ظاهر اسپرت و مدرن پژو ۲۰۶ یکی از نقاط قوت اصلی آن است و از ابتدای عرضه، توجه قشر جوان را به خود جلب کرد.
  • مصرف سوخت اقتصادی: این خودرو با پیشرانه‌های کم‌حجم (۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری) مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶ الی ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد که در میان خودروهای هم‌رده رقمی کاملاً مناسب است.
  • فرمان‌پذیری و ابعاد مناسب شهر: شعاع گردش کم، ابعاد جمع‌وجور بدنه و تعلیق مناسب باعث شده‌اند که ۲۰۶ خودرویی چابک با هندلینگ خوب در مسیرهای شهری باشد. رانندگی با خودروی پژو ۲۰۶ در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک راحت است و براحتی نیز در جای پارک کوچک و تنگ، میتوان این خودروی جمع و جور را پارک کرد.
  • فراوانی قطعات یدکی و خدمات: تولید انبوه و طولانی‌مدت این مدل در ایران باعث شده که قطعات یدکی این خودرو به وفور و با قیمت نسبتاً معقول در بازار یافت شود. همچنین اکثر تعمیرکاران با سیستم فنی این خودرو آشنایی کامل دارند و تعمیر و نگهداری آن در سراسر کشور به‌راحتی امکان‌پذیر است.
  • بازار دست‌دوم پررونق: محبوبیت بالای ۲۰۶ موجب شده بازار خرید و فروش نمونه‌های کارکرده آن همواره داغ باشد؛ به‌طوری که فروش خودروی دست‌دوم برای مالک به سرعت و با قیمت مناسب قابل انجام است.

نقاط ضعف پژو ۲۰۶:

  • کیفیت ساخت پایین در مدل‌های جدید: مدل‌های اخیر پژو ۲۰۶ که توسط ایران‌خودرو تولید شده‌اند، نسبت به گذشته افت کیفیت محسوسی داشته‌اند. استفاده از قطعات ارزانتر و مونتاژ نه چندان دقیق باعث بروز مشکلاتی مانند ایرادات برقی (خرابی سیستمهای الکترونیکی)، افزایش حرارت موتور و کاهش دوام برخی اجزا شده است.
  • فضای محدود کابین: فاصله محوری کم ۲۰۶ موجب شده صندلی های عقب، فضای پا و سر محدودی داشته باشند. فضای صندوق بار هاچ بک نیز بسیار کوچک است. با این حساب، میتوان گفت که خودروی پژو ۲۰۶ برای خانواده های پرجمعیت مناسب نیست و رانندگی طولانی مدت و یا سفر با آن، یکی از نقاط ضعف آن محسوب میشود. این خودرو بیشتر یک خودروی شهری دونفره یا مخصوص خانواده های کم جمعیت به شمار می‌رود.
  • حذف برخی امکانات رفاهی و ایمنی: در سالهای اخیر و با توجه به تحریم بودن کشور و همچنین برای کاهش هزینه های تولید، برخی آپشن های پژو ۲۰۶ حذف شده اند. برای مثال، در مدلهای جدید خبری از سنسور دنده عقب، ترمزهای دیسکی چرخ عقب (در تیپ ۵) یا سیستم پخش صوتی پیشرفته نیست. کاهش این امکانات رفاهی و ایمنی از نقاط ضعف نسخه های به روز این خودرو است.
  • استهلاک نسبتاً بالا: قوای فنی پژو ۲۰۶ (به ویژه موتورهای TU3 و TU5) در صورت عدم سرویس و رسیدگی منظم، دچار افت عملکرد و هزینه های خرابی میشود. برای مثال، ضعف واشر سرسیلندر در این پیشرانه ها شناخته شده است و عدم توجه به وضعیت سیستم خنک کننده میتواند باعث سوختن واشر و تعمیرات پرهزینه شود. به طور کلی، پژو ۲۰۶ خودرویی است که نیاز به نگهداری صحیح و سرویس مستمر دارد و در غیر این صورت استهلاک آن بالا خواهد بود.
  • قدمت پلتفرم و ایمنی متوسط: پلتفرم پژو ۲۰۶ مربوط به اواخر دهه ۹۰ میلادی است و باتوجه به گذشت نزدیک به چهل سال، طبیعتاً از نظر فناوری های روز ایمنی و رفاهی، قابل رقابت با خودروهای جدیدتر نیست. نبود سیستم های مدرنی مانند کنترل پایداری (ESP)، فقط دو کیسه هوا در اغلب مدل ها، و ساختار قدیمی بدنه باعث میشود سطح ایمنی ۲۰۶ در حد متوسط قرار گیرد.

نگهداری منظم و انجام سرویس های دوره ای برای هر خودرویی ضروری است، اما برای پژو ۲۰۶ به دلیل حساسیت های فنی آن، اهمیت دوچندان دارد. سرویس دوره ای به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در فواصل زمانی یا کیلومتری مشخص برای بررسی، تنظیم و تعویض اقلام مصرفی خودرو انجام میگیرد. انجام به موقع این سرویس ها چندین مزیت مهم دارد: اول آن که عملکرد خودرو در بهترین وضعیت باقی می ماند و مصرف سوخت و شتاب خودرو در حد استاندارد حفظ می‌شود؛ دوم، با تعویض به موقع مایعات و قطعات مصرفی (مانند روغن موتور، فیلترها، شمع ها و تسمه ها) از وارد شدن آسیب جدی به موتور و سیستم های فنی جلوگیری می شود. در واقع هزینه اندک سرویس های دوره ای از تحمیل هزینه های سنگین تعمیرات اساسی در آینده پیشگیری می کند. موضوع ایمنی نیز مطرح است؛ به عنوان مثال سالم بودن سیستم ترمز، فرمان و لاستیک ها، مستقیماً با ایمنی سرنشینان مرتبط است که همگی این موارد در مواقعی که خودرو را برای سرویس به تعمیرگاه و یا نمایندگی میبرید، کنترل می شوند.

انجام سرویس های اولیه و دوره ای شرط اصلی حفظ پوشش گارانتی خودروهای صفر کیلومتر است. بر اساس مقررات ایران خودرو، مالک پژو ۲۰۶ موظف است در ۳ ماه اول یا طی کردن ۱۰۰۰ کیلومتر، خودرو را برای سرویس اولیه به نمایندگی ببرد. پس از آن نیز سرویس های دوره ای، باید هر ۱۰ هزار کیلومتر (یا سالی یک بار) انجام شوند. عدم انجام این سرویس ها تا سقف ۴۰ هزار کیلومتر اولیه، میتواند گارانتی خودرو را باطل کند. حتی در دوران گارانتی نیز هزینه این سرویس های دوره ای بر عهده مشتری است، اما فوایدی که این سرویس ها در حفظ سلامت خودرو دارند به مراتب ارزشمندتر از هزینه پرداختی است.

مهم‌ترین آیتم هایی که در هر سرویس دوره ای باید مورد توجه قرار گیرد شامل تعویض یا بازدید موارد زیر است:

آیتم سرویسفاصله یا زمان سرویس
تعویض روغن موتور و فیلتر روغنهر ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر یا هر ۱۲ ماه (هرکدام زودتر برسد)
تعویض فیلتر هوای موتورهر ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر (و یا زودتر در صورت رانندگی در هوای آلوده یا گردوخاک)
تعویض فیلتر کابین (تهویه)هر ۲۰٬۰۰۰ کیلومتر یا سالی یکبار
تعویض فیلتر بنزینهر ۲۰٬۰۰۰ کیلومتر (اما در صورت کیفیت پایین سوخت، ممکن است زودتر نیز نیاز شود)
تعویض شمع های موتورهر ۲۰٬۰۰۰ الی ۳۰٬۰۰۰ کیلومتر بسته به نوع شمع
تعویض روغن ترمزهر ۲ سال یکبار (یا حدود ۵۰٬۰۰۰ کیلومتر)
تعویض تسمه تایم موتورهر ۶۰٬۰۰۰ کیلومتر یا ۳ سال یکبار (هر کدام زودتر فرا برسد)
تعویض تسمه دینام (تسمه پروانه)هر ۶۰٬۰۰۰ کیلومتر یا ۳ سال یکبار (معمولاً همراه با تسمه تایم)
بازبینی سطح روغن گیربکسهر ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر (در هر سرویس دوره ای)؛ تعویض روغن گیربکس دستی حدود هر ۳۰٬۰۰۰ کیلومتر یکبار
بازدید لنت های ترمز جلو و عقبهر ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر (در هر سرویس)؛ تعویض لنت جلو معمولاً هر ۲۰٬۰۰۰ کیلومتر (بسته به شرایط رانندگی)، لنت عقب هر ۴۰٬۰۰۰ کیلومتر
تعویض مایع خنک کننده (ضدیخ)هر ۲ سال یکبار (تخلیه کامل و هواگیری مدار سیستم خنک کننده)

نکات مهم درباره سرویس های دوره ای:

  • انجام سرویس های دوره ای هر ۱۰ هزار کیلومتر یا سالی یکبار (هرکدام زودتر فرا برسد) برای پژو ۲۰۶ توصیه میشود.
  • در هر نوبت سرویس، علاوه بر موارد جدول فوق، وضعیت مایعات اصلی خودرو (روغن موتور، روغن ترمز، روغن هیدرولیک فرمان، ضدیخ/ آب رادیاتور) نیز بازبینی و در صورت کمبود، تکمیل یا تعویض میشوند.
  • عمر مفید کیسه های هوا (ایربگ) در خودروی پژو ۲۰۶ حدود ۱۰ سال پس از تاریخ تولید آنها است. پس از این مدت، برای اطمینان از عملکرد صحیح کیسه هوا در تصادفات، بهتر است به نمایندگی مجاز جهت بازبینی یا تعویض ایربگ‌ها مراجعه شود.
  • روغن موتور و فیلتر روغن: روغن موتور باعث روان کاری قطعات داخلی موتور، کاهش اصطکاک و گرما میشود و فیلتر روغن، ذرات معلق و آلودگی را از روغن جدا می‌کند. تعویض منظم آن از سایش قطعات و کاهش عمر موتور جلوگیری میکند.
  • فیلتر هوای موتور: این فیلتر مانع ورود گرد و غبار، ذرات معلق و آلودگی به داخل موتور میشود و به سوخت رسانی بهینه کمک میکند. یک فیلتر کثیف باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت میشود.
  • فیلتر کابین (تهویه): فیلتر هوای داخل اتاق خودرو، جلوی ورود ذرات گرد و غبار، گرده گیاهان و آلودگی هوا به سیستم تهویه و کابین سرنشینان را میگیرد و کیفیت هوای داخل خودرو را حفظ میکند.
  • فیلتر بنزین: این فیلتر مانع ورود ناخالصی ها و ذرات معلق به سیستم سوخت رسانی میشود. خرابی یا گرفتگی آن میتواند باعث شود تا توان موتور کاهش یابد و یا خودرو خاموش شود.
  • شمع های موتور: شمع ها، جرقه لازم برای احتراق سوخت در سیلندر را ایجاد میکنند. بنابراین، شمع های فرسوده باعث احتراق ناقص، کاهش شتاب و افزایش مصرف سوخت میشوند.
  • روغن ترمز: این مایع، نیرو را به سیستم ترمز انتقال میدهد. تعویض دوره ای آن باعث حفظ فشار مناسب در سیستم هیدرولیک ترمز و جلوگیری از خوردگی قطعات میشود.
  • تسمه تایم: این تسمه حرکت میل لنگ و میل سوپاپ را هماهنگ میکند و زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها را کنترل می کند. پارگی یا شل شدن تسمه تایم می تواند به موتور آسیب جدی وارد کند.
  • تسمه دینام (تسمه پروانه): انرژی مورد نیاز اجزای جانبی موتور مانند دینام، پمپ آب و کمپرسور کولر را منتقل می کند. سالم بودن آن برای عملکرد سیستم برق و خنک کننده ضروری است.
  • سطح روغن گیربکس و بازدید: روغن گیربکس باعث روان کاری چرخ دنده ها و کاهش سایش می شود. بازدید سطح آن از خرابی دنده ها و صدای غیرعادی گیربکس جلوگیری می کند.
  • لنت های ترمز جلو و عقب: لنت ها قطعه ای اصطکاکی هستند که هنگام فشردن پدال ترمز، دیسک یا کاسه چرخ را می گیرند تا خودرو متوقف شود. فرسوده بودن لنت باعث کاهش توان ترمزگیری و افزایش خطر حوادث می شود.
  • مایع خنک کننده (ضدیخ): این مایع حرارت موتور را جذب و به رادیاتور منتقل می کند تا موتور داغ نشود. هواگیری مدار و تعویض دوره ای مایع خنک کننده از جوش آوردن موتور جلوگیری می کند.

در سال ۱۴۰۴، هزینه انجام سرویس های معمول خودروی پژو ۲۰۶ به شرح زیر است. توجه کنید که هزینه ها بطور تقریبی محاسبه شده اند و بسته به نوسانات بازار، کیفیت روغن یا قطعه مصرفی و اجرت تعمیرگاه ممکن است متغییر باشند:

  • تعویض روغن موتور به‌همراه فیلتر روغن: حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان (بسته به نوع روغن معدنی یا تمام‌سنتتیک و حجم روغن موتور).
  • تعویض فیلتر هوا: حدود ۱۰۰ هزار تومان (قیمت خود فیلتر هوا معمولاً بین ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است که همراه با اجرت تعویض محاسبه میشود).
  • تعویض فیلتر بنزین: هزینه ای تقریبی در محدوده ی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.
  • تعویض شمع های موتور: حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان (برای چهار شمع موتور، بسته به برند شمع و اجرت نصب تعمیرکار).
  • تعویض لنت ترمز جلو: حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان (برای یک دست لنت چرخ های جلو به همراه اجرت نصب؛ لنت های ترمز عقب معمولاً عمر بیشتری دارند).
  • تعویض تسمه تایم (همراه با تسمه دینام): با احتساب اجرت مکانیک و هزینه قطعات، هزینه حدودا ۱.۵ تا ۲.۵ میلیون تومان است. توصیه می شود در زمان تعویض تسمه تایم، پمپ آب و تسمه دینام نیز یک جا عوض شوند که هزینه مجموع آن ها در همین حدود خواهد بود.

در کل میتوان گفت، پژو ۲۰۶ خودرویی است که در صورت مراقبت صحیح و انجام سرویس های منظم می تواند سالها عملکرد خوبی ارائه دهد. با توجه به مطالب گفته شده، شما بعنوان مالک خودرو باید نسبت به علائم هشدار (مانند روشن شدن چراغ آچار سرویس روی صفحه کیلومتر) حساس بوده و در فواصل تعیین‌شده اقدام به سرویس دوره‌ ای نمایید. رسیدگی مستمر نه تنها از خرابی های ناگهانی جلوگیری میکند، بلکه باعث آرامش و سلامتی سرنشینان میشود، ارزش خودرو را حفظ میکند و تجربه رانندگی مطمئن تر و لذت بخش تری را برایتان به همراه می آورد.

برای دیدن مقالات مربوطه روی هر یک کلیک کنید:
راهنمای کامل سرویس دوره ای ساینا
راهنمای کامل سرویس دوره ای تیبا

دیدگاه خود را بنویسید